Reading in English for Amusement and Dialogue in Europe
Pályázat típusa: Erasmus+ KA2: stratégiai együttműködés csak iskolák részére
A pályázat címe: Reading in English for Amusement and Dialogue in Europe (READ in Europe)
Részt vevő intézmények:
A projekt időtartalma: 36 hónap, kezdete 2015.szeptember
- 2015.november: nemzetközi projekttalálkozó Magyarországon
- 2016. február: diákcsere Spanyolországban
- 2016. március: közös tanári képzés Litvániában
- 2016. április: diákcsere Magyarországon
- 2016. szeptember: nemzetközi projekttalálkozó Horvátországban
- 2016. november: diákcsere Törökországban
- 2017. február: közös tanári képzés Spanyolországban
- 2017. április: diákcsere Olaszországban
- 2017. szeptember: nemzetközi projekttalálkozó Törökországban
- 2017. november: diákcsere Horvátországban
- 2018. március: diákcsere Litvániában
- 2018. április: nemzetközi projekttalálkozó Olaszországban
A projekt összefoglalója:
A projektben 14-17 éves angolul tanuló középiskolás diákok vesznek részt. A fő cél a diákok irodalmi készségeinek fejlesztése olvasás és írás készséget fejlesztő feladatok révén, illetve a résztvevő különböző kulturális háttérrel rendelkező országok irodalmi műveinek eljátszása révén. Emellett a résztvevő tanárok is megosztják egymással a jó tanítási gyakorlataikat. A partnerség 6 különböző tapasztalattal rendelkező európai ország középiskoláiból áll. A projekt egy korábbi eTwinning együttműködés továbbfejlesztése révén született meg. A résztvevő országok között sok kulturális és történelmi kapcsolat van, ezért a résztvevő diákoknak lehetősége nyílik arra hogy tantárgyi ismereteiket személyes tapasztalatokkal bővítsék.
Az együttműködés során szeretnénk a diákok olvasás, írás és beszéd alapkészségeit fejleszteni azáltal, hogy természetes idegen nyelvi helyzeteket teremtünk nekik. A munka során modern technikai eszközöket fogunk használni: web 2-es eszközöket, közösségi oldalakat, multimédiás eszközöket és ezáltal mintegy hidat építünk a hagyományos és a 21. századi irodalmi készségek között. Néhány partner sok tapasztalattal és tudással járul hozzá a partnerséghez, míg mások nagyon elkötelezettek a szakmai fejlődésre és szeretnének ehhez a multikulturális közösséghez kapcsolódni. Az olasz partner nagy tudással rendelkezik az IKT eszközök alkalmazása terén, a litván partnernek van egy régóta nagy sikerrel működő dráma klubja, és a magyar partneriskolában a dráma tantárgy a tanmenet részét képezi, míg a spanyol iskolában irodalmi tevékenységekbe szülőket és egyéb partnereket is bevonnak. A török partnernek nagy tapasztalata van az irodalmi témájú események és versenyek szervezése terén. Az összes partnernek van tapasztalata az eTwinning felület használata terén, amely a közös munka fő színtere lesz. A horvát partner szeretne fejlődni a nyelvtanítás és az IKT eszközök használata terén, és ők nagyon szoros kapcsolatot ápolnak a helyi szervezetekkel és intézményekkel.
A projekt során mind a diákok mind a tanárok számos tevékenységben vesznek részt : olvasásnak és megbeszélnek általuk kiválasztott könyveket, írnak egy közös színdarabot és el is játsszák nemzetközi szereposztásban. A többi projekttevékenységbe számos más készséget is fejlesztenek: terveznek, fényképeket és filmeket készítenek. A projekt végső termékeként készülni fognak könyvbeszámolók, közösen írt és előadott színdarab, elektronikus újság, iskolai irodalmi klub létrehozása és egy önkéntesekből álló rendszer bevezetése azzal a céllal, hogy a projekttermékek hosszú távon fennmaradjanak.
A projekt megvalósítása során a diákok prezentációkat készítenek nemzeti irodalmi alakokról, ellátogatnak helyi és nemzeti színházakba és szerkesztőségekbe azzal a céllal, hogy feltérképezzék az ott folyó munkát és találkozzanak az ott dolgozó emberekkel. A diákok ugyancsak megismerkednek az Európai Unió működésével és kutatásokat végeznek saját országuk európai történelmével és az unión belüli szerepével kapcsolatosan. Emellett a diákoknak lehetősége nyílik tanórán kívüli nyelvi képzésen is részt venni, amely keretén belül megismerkednek az Európai Nyelvi Portfólió használatával és elsajátítanak olyan készségeket, amelyek segítik őket az önálló tanulóvá váláshoz.
A diákok munkája mellett a résztvevő tanárok is nagyon szorosan együttműködnek és kicserélik a jó, bevált tanítási gyakorlataikat és módszereiket. A projekt három éve során folyamatosan részt vesznek közös tanári képzéseken, workshop-okon és órabemutatókon, amelyek során főként az olvasási, írás és beszédkészség fejlesztésére irányuló módszerekkel ismerkednek meg, illetve a dráma alkalmazásának lehetőségeivel a nyelv és egyéb szakórákon. A közös szakmai munka eredményeként születni fog egy tanítási módszereket összegyűjtő kézikönyv, amely mind angol, mind a résztvevő országok anyanyelvén meg fog jelenni.
A projekttől azt várjuk, hogy fejlődni fog a diákok olvasás és íráskészsége, nyelvi tudásuk és mindezek következtében az önbizalmuk is. A résztvevők teljesítményét és fejlődését sokféle mérőeszköz használatával ellenőrizzük, alkalmazni fogunk kérdőíveket, interjúkat, önelemzést és portfóliót. A projekt eredményeket folyamatosan terjeszteni fogjuk mind az interneten, mind különféle disszeminációs eseményeket, belső és külső képzések formájában.
A projekt magyarországi blogja: http://readinhungary.blogspot.hu/
A projekt nemzetközi blogja: http://readineurope.blogspot.hu/
Cikkek